תהליך הלמידה ומה שבאמצע
תהליך הלמידה מתחיל מהרגע בו אנו נולדים ונמשך במהלך כל חיינו (כל עוד מוחנו מתפקד).תהליך הלמידה כולל כמה שלבים: קלט חושי, שילוב, הטמעה ופעולה. גורמים פיזיולוגיים שונים עלולים לגרום למחסומים המעכבים את תהליך הלמידה. יתכן שמערכת הלמידה עדין תקלוט את המידע, אך יווצרו שיבושים בתהליך הלמידה. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בחוסר יכולת להטמעת המידע החדש ושילובו בקיים.
לקויות למידה, היפרקטביות, קשיי קשב וריכוז, בעיות זכרון, כל אלה קוטעים את תהליך הלמידה. בחברה המערבית קיימים פתרונות שונים לקשיים הללו כגון: נטילת כדורים, הטמעת שיטות וטכניקות ללימוד חומר חדש.
ברצוני להציג בפנייכם שיטה הנקראת תרגילי מוח, המובאת במאמרה של דר' קלרה הנפורד- נוירופיזיולוגית ומחנכת בעלת שם עולמי בספרה"חכמה בתנועה" ואלו הם עיקריי דברייה:
מהם תרגילי המוח?
תרגילי המוח הם תנועות אינטגרטביות פשוטות הנוגעות בהפעלה חושית ומאמנות את חציית קו האמצע של הגוף (שילוב ביו צד ימין לצד שמאל). תרגילי המוח תורמים את התיקונים הקטנים הנחוצים בכדי לאפשר למערכת להתמיד בתהליך הלמידה. התיקונים הקלים והמשמעותיים הללו נקראים " מיקרו התערבויות".
התרגילים מתאימים לילד הסובל מקשיי למידה או בעיות התנהגות, להורה עייף ושחוק אחרי יום עבודה, לספורטאי השואף להצטיינות, לעקרת בית יצרתית, ובעצם לכל אחד ואחת מאיתנו.
לפני כל פעילות חשיבתית, רצוי לבצע הכנה ע"מ להרחיב את יכולת הקליטה והעיבוד של המוח ו"חידוד" המערכת החושית. הכנה זו מתבצעת בעזרת תרגילי מוח.
"מקצב למידה"
במאמר זה אתמקד בתוכנית הנקראת- "מקצב למידה". הנוהל כולל שתיית מים ללמידה אנרגטית וביצוע מספר תנועות, כלומר שלוש תרגילי מוח- כפתורי מוח,זחילה בהצלבה ואחיזת קוק.
שתיית מים- אל מערכות הגוף ניתן להתייחס כאל מערכות חשמליות. כל המסרים העוברים במערכת העצבים הם מסרים חשמליים. המים הם מרכיב חיוני ביותר בשמירה על הפוטנציאל החשמלי בגוף בכלל ובמערכת העצבים ובמוח בפרט. מחקרים הראו כי אנשים במצב של התייבשות קלה מתפקדים פחות טוב מאנשים ששותים מספיק, במיוחד במשימות קוגנטיביות כגון מבחנים, עבודה תחת לחץ ומשימות מורכבות אחרות. שתייה מרובה של מים היא חיונית להכנת הגוף לפעילות מחשבתית מכל סוג שהוא. בתנאים נורמאלים, מומלץ לאדם לשתות 28 גרם מים לכל קילוגרם של משקל גוף – בערך ליטר על כל חמישים קילו. בפעילות מאומצת, מומלץ לשתות אף יותר.
כפתורי מוח- התרגיל מבוצע ע"י הצבת יד אחת מעל הטבור בעוד היד השניה מעסה נקודות בין הצלעות. היד שמעל הטבור מביאה את תשומת הלב למרכז הכובד של הגוף- זהו מיקומם של שרירי מרכז הגוף החשובים לאיזון של הגוף. מערכת שיווי המשקל מעוררת את קליטת הקלט החושי. היד השניה מעסה קלות את השקעים בין הצלע הראשונה והשנייה מתחת לעצם הצוואר, מימין ומשמאל לעצם החזה. הדבר מעודד זרימת דם דרך עורק הראש אל המוח. תרגיל זה מסייע רבות להתמקד בשעת בחינה או שיעור. כאשר מופיעה עייפות בזמן נהיגה מומלץ לעצור בביטחה, לבצעה ולהמשיך בנסיעה שתהא בטוחה יותר.
תמונה 1- הדגמת תרגיל כפתורי המוח
זחילה בהצלבה- מרפק ימין נוגע בברך שמאל ומרפק שמאל נוגע בברך ימין. תנועות הזחילה הנגדית צריכות להתבצע באיטיות. תרגיל זה מפעיל איזורים גדולים בשני צידי המוח בו זמנית . כאשר מבצעים תרגיל זה על בסיס יומי, נוצרות ומתעטפות רשתות עיצביות במיאלין הנמצא בקורפוס קולוסום (האזור המפריד בין שתי האונות) וכך הופכת התקשורת בין שתי האונות (מיספרות) למהיר, דבר שגורם להסקת מסקנות ברמה גבוהה. אחת ההשפעות מהתרגיל היא פריצת דרך וגרימה לרעיונות לזרום כאשר ניצבים בקושי לנסח ולכתוב .
תמונה 2- הדגמת תרגיל זחילה בהצלבה
אחיזת קוק- יש להצליב קרסול אחד מעל השני. הצליבו את הזרועות, הפכו את כפות הידיים והחזיקו אחת את השניה. תנועה זו נעשית ע"י הושטת שתי הידיים קדימה, כאשר גבי היד צמודים והאגודלים מצביעים מטה. כעת הרימו יד אחת מעל השנייה, העבירו אותה כך שכפות הידיים הנעולות היישר למטה לכיוון הגוף, עד שלבסוף ינוחו על החזה עם המרפקים למטה. בזמן שהייתכם בתנוחה הזו, הניחו את הלשון על החייך העליון מאחורי השינים. התרגיל הנ"ל מחבר בין רגש מהמערכת הלימבית לבין אזור האחראי על ההגיון הנמצא באזור הקדמי של המוח ומאפשר שילוב בין השניים, נקודה פתיחה טובה ללמידה שמביאה להגיב ביתר יעילות. אחיזת קוק למשך שתי דקות תגרום לכך שתשומת הלב תועבר למרכז התנועה של שתי האונות הקדמיות ובכך מפחית את ייצור האדרנלין. התרגיל מומלץ כאשר רמות המתח עולות וכשיש צורך להתמקד.
תמונה 3- הדגמת תרגיל אחיזת קוק
לסיכום - הדיעה הקדומה בתרבותנו כי המוח והגוף נפרדים ואין ביניהם קשר מקשה להאמין כי פעילויות גופניות יכולות לסייע לנו לחשוב. תרגילי המוח הינם פשוטים ולכן בני אדם נוטים לחשוב שאינם יכולים להצליח, רובנו סומכים על פתרונות מורכבים לבעיות. כאשר תוכנית אינה קשה, אינה צורכת זמן רב ואינה יקרה, אנו מתייחסים אליה כאל חסרת ערך. פתיחות מחשבתית מגלה שדווקא הפתרונות הפשוטים המבוססים על הגיון בריא, מולידים לעיתים קרובות את התוצאות המשמעותיות ביותר.
ישנן עדויות רבות שחלקן מופיעות בספרה של דר' קלרה הנפורד כי שימוש בתרגילי מוח גורמים לשיפור יכולות הריכוז, הלמידה, הקשב והריכוז, הזיכרון לטווח קצר וארוך, דימוי עצמי, ארגון ועוד...
ניתן ליישם כלים אלו בכל מקום, בבית הספר, בבית, במשרד, בגן הילדים.
נסו ותיוכחו.
נסו ותיוכחו.
מעוניינים לדעת עוד על הרפתקה בתנועה http://www.ainm.co.il/
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה